- Webwinkel bol.com moet de komende drie jaar in totaal 225 miljoen euro besparen, meldt het Financieele Dagblad.
- Als onderdeel van de bezuinigingen schrapt bol.com driehonderd banen, ongeveer 10 procent van het personeelsbestand.
- Het bedrijf schrijft de reorganisatie toe aan de hoge inflatie, waardoor consumenten minder te besteden hebben.
- Lees ook: AH.nl streeft Coolblue voorbij als op één na grootste webshop – bol.com blijft aan kop, maar Amazon wint terrein
Webwinkel bol.com, dochterbedrijf van Ahold Delhaize, gaat ongeveer 300 banen schrappen. Dat is ongeveer 10 procent van het totale personeelsbestand, heeft een woordvoerster bevestigd naar aanleiding van berichtgeving door het Financieele Dagblad.
Zij benadrukt dat er geen mensen worden ontslagen. De banen verdwijnen voor een deel via natuurlijk verloop. Daarbij is het werk van externe medewerkers overgeheveld naar interne collega’s. Ook worden er ongeveer 100 contracten voor bepaalde tijd niet verlengd. De personele veranderingen moeten in 2023 zijn doorgevoerd.
Het bedrijf schrijft de reorganisatie toe aan onder andere de oorlog in Oekraïne, de hoge energieprijzen en de inflatie, waardoor consumenten minder te besteden hebben. “Net als andere bedrijven in Nederland en België merkt ook bol.com dit”, aldus de onderneming.
Volgens het FD moet bol.com de komende drie jaar in totaal 225 miljoen euro besparen. De woordvoerster kon dit echter niet bevestigen tegenover persbureau ANP.
Bol.com-topvrouw Margaret Versteden kondigde de bezuinigingsronde donderdag aan in een personeelsbijeenkomst, schrijft het FD. Ze legde daarbij uit dat de groei bij de webwinkel is stilgevallen en dat is bol.com minder winstgevend is dan voorheen.